8. august 2019

Gadeteaterfestival i Gentofte

Gigantiske dukker midt på gaden, mekanisk virtual reality-teater og kæmpe fælles gadeparade. Det er blot lidt af det, du kan opleve, når Gentofte fyldes af fantasifuldt gadeteater fra hele verden mellem den 21. og 25. august.

Forlæng sommerferiefølelsen med overraskelser og oplevelser langt ud over det sædvanlige. I dagene mellem den 21. og den 25. august fylder artister fra hele verden Gentofte med fantasifuldt gadeteater.

Gentofte Gadeteaterfestival består i år af 11 forestillinger fra Frankrig, Spanien, Holland, Canada, Australien, Chile og Argentina. Som altid er det ganske gratis, og alle kan nyde forestillingerne i fællesskab - ligegyldig om man er 3 eller 99 år. Festivalen kommer vidt omkring i bydelene - ved Gentoftegade, i Ordrup, på Jægersborg Allé og i Øregaardsparken.

Parade, ballonbukser og får på græs
Første dag er onsdag den 21. august, og her er alle inviteret med til gadeparade: Franske Les Po'boys Street Parade sender New Orleans-stemning gennem byen - nærmere bestemt fra Gentofte Torv, hvor starten går kl. 17 og videre ned mod Gentofte Sø. Det er også ved Gentofte Torv at du samme dag mellem kl. 13 og 18 kan prøve et af de kæmpe paphoveder, der giver dig en helt individuel miniatureteaterforestilling - med robotskuespillere og forprogrammeret mekanik.

Torsdag den 22. august går det løs i Ordrup, hvor La Grande Phrase som omvandrende hoppebolde gør byen til legeplads. Missede du luftbukser og ballonkroppe sidste år, så skal du sikre dig at se dem i år. Starten går kl. 16.30 ved Ordrup Bibliotek.

Det er også her, du kan se nærmere på hverdagen for får på græs - det er fredag den 23. august og det er naturligvis i en sjov og surrealistisk forestilling af den canadiske gruppe Corpus. Det er kl. 10.30 og senere på dagen giver gruppen dig også A Flock of Flyers, en hylende morsom historie om en stædig gruppe jægerpiloter kl. 15 og det satiriske eventyr om to dronninger, der må klare sig selv - det er Camping Royale kl. 17.

Lørdag går det løs på Jægersborg Allé: Fra kl. 10.30 og frem til kl. 12.45 kan du få marionetmagi fra Chile: Det er Teatro de Marionetas MicroBio med mesteren Gabriel Calderón, der er klar med sit arsenal af charmerende dukker. Og der er plads til både det største og det mindste denne lørdag på Jægersborg Allé; I kan også opleve en miniature-pilgrimsforestilling og paraden Big Dancers med gigantiske dukker.

Søndag i parken
Festivalen runder af ved legepladsen i Øregaardsparken søndag den 25. august: Tag det gamle tøj med til hollandske The Sound Of Sewing, hvor genbrug, performance og humor mødes i en sprudlende teater-systue, hvor du kan være heldig at få dit gamle tøj syet om til et lille kunstværk. Det er fra kl. 13 til 17. Den flotte og følsomme finale kommer fra kl. 14 - og igen fra kl. 15.30 - hvor Mercedes Martin Garcia og Pablo Raffo fra Argentina fortæller historier med dans og akrobatik, der indtager nye luftlag og leger med tyngdekraften.

Praktisk
Find programmet på gadeteaterfestival.dk/gentofte. Det er gratis at se forestillingerne, der er ingen tilmelding og man skal bare møde op og lade sig overraske.

Gentofte Gadeteaterfestival arrangeres af Danmarks Internationale Gadeteaterfestivaler og er støttet af Kulturpuljen i Gentofte Kommune.

Foruden Gentofte besøger festivalen Esbjerg, Aabenraa, Randers, Silkeborg, Ikast-Brande, Nykøbing Falster, Gentofte, København NV, Valby og Frederiksberg. Danmarks Internationale Gadeteaterfestivaler har eksisteret siden 2013, og gennemføres i år med både private og offentlige støttemidler.

Kommunikationskonsulent Pia Andersen Høg, pah@gentofte.dk, 51 44 12 54.