3. marts 2017

Nye midlertidige p-pladser i Vejen midtby i byggeperioden

De næste år vil Vejen midtby være præget af byggerier når blandt andet nyt rådhus, nyt bibliotek, renovering og udvidelse af kunstmuseet og nye almennyttige boliger bliver bygget. For at sikre nok parkeringspladser til dem, der har ærinde i midtbyen, går Vejen Kommune nu i gang med at etablere alternative parkeringspladser.

IMAGE

Vejen Kommune går nu i gang med de første etaper i arbejdet med at få nok alternative parkeringspladser i Vejen midtby, som afløsning for dem, som bliver inddraget til byggepladser, mens der blandt andet bygges nyt rådhus og nyt bibliotek.

Første projekt der sættes i gang er på hjørnet af Fynsgade-Jyllandsgade, hvor der etableres 12 nye parkeringspladser. Herefter påbegyndes den midlertidige ombygning af Banegårdspladsen, hvor der etableres yderligere 18 pladser.

I øjeblikket er der cirka 1000 parkeringspladser i Vejen by - fordelt på 890 offentlige parkeringspladser og 110 kantstens parkeringspladser, og planen er at dette antal fastholdes i byggeperioden.

-I en aktiv by som Vejen er det vigtigt, at der er gode parkeringsmuligheder. Det har stor betydning for vores detailhandel og vores virksomheder, at borgerne kan parkere centralt. Derfor er det selvfølgelig vigtigt, at selvom der bliver inddraget p-pladser til byggegrunde, sikrer vi at der er alternative parkeringspladser i centrum i byggeperioden, siger Egon Fræhr, borgmester i Vejen Kommune.

Det betyder, at der flere steder i Vejen midtby etableres alternative parkeringspladser. Når byggeriet af rådhuset går i gang medio juli 2017 bliver hovedparten af parkeringspladserne bag rådhuset inddraget. Adgangen til tagparkeringen bliver i hele forløbet opretholdt. Derudover bliver der etableret 18 nye pladser på Banegårdspladsen, og når Jobcenter Vejen flytter til DONG-bygningen, frigøres der yderligere et antal parkeringspladser i midtbyen, imens byggeriet pågår.

Der etableres desuden yderligere 15 kantstenspladser forskellige steder i byen. Sammen med optimeringerne på tagparkeringen og andre steder skabes der mere end 90 to timers parkeringspladser i midtbyen til erstatning for de pladser der inddrages under rådhusbyggeriet.

-Til erstatning for de parkeringspladser med to timers parkering der inddrages bag rådhuset, får vi i mere end 90 to timers parkeringspladser andre steder, siger Egon Fræhr.

Til april går biblioteksbyggeriet i gang og der forsvinder 86 langtidsparkeringspladser pladser på Alfa-grunden. Som erstatning forventes der etableret et antal nye pladser ved Grønvangsallé. Dertil kommer en plan med op mod 100 pladser på Banedanmarks arealer langs jernbanen. Pladserne ved banearealet står klar til byggestart den 1. april 2017.

SMS-service

Vejen Kommune har etableret en SMS-service, som man kan tilmelde sig og løbende få oplysninger om trafikale forhold, lukning af veje i forbindelse med byggerierne, og alternative parkeringsmuligheder i bymidten.

Send en SMS med teksten VEJEN til 1919.

Læs desuden mere om byggerierne i Vejen midtby på www.vejen.dk/ny-bymidte

P-skilt.jpg

• Egon Fræhr, borgmester i Vejen Kommune på telefon: 20 16 26 69 el. ef@vejen.dk
  • Peter Hansen, afdelingschef for Teknik & Miljø i Vejen Kommune på telefon: 79 96 62 00 el. ph@vejen.dk