Notify Therapeutics modtager bevilling fra Innovationsfonden til behandling af infertile kvinder

Notify Therapeutics modtager en Grand Solutions bevilling på 5,9 millioner kroner fra Innovationsfonden. Bevillingen er givet med henblik på test af Notify Therapeutics lægemiddel i en translationel dyremodel for at evaluere dets virkning på modningen af æg i æggestokken og dannelsen af sunde embryoner. Målet er at skabe behandling til infertile kvinder, der ikke har nogen behandlingsmuligheder i dag.

Notify Therapeutics Team.jpg

Infertilitet påvirker 186 millioner individer globalt. Cirka ti procent af infertile kvinder går under gruppen "diminished ovarian reserve", hvilket betyder, at de har en reduceret æggestokkereserve og derfor ikke har gavn af den aktuelt tilgængelige hormonelle fertilitetsbehandling. Deres eneste mulighed for at blive gravide er ved brug af donoræg.

Ved at ramme den tidlige og hormon-uafhængige fase af ægmodningen arbejder Notify Therapeutics på at udvikle en behandling, som vil hjælpe infertile kvinder med at blive gravide, selv hvis hormonel behandling ikke er effektiv. Virksomheden fokuserer på aktivering af såkaldte hvilende follikler - en proces, der er afgørende for dannelsen af modne, fertile æg. Denne tidlige fase af follikeludviklingen er fundamentalt forskellig fra den senere del, som er hormonafhængig.

Virksomheden er stiftet på baggrund af Karin Lykke-Hartmanns forskning ved Aarhus Universitet, hvor hun har identificeret mekanismerne bag aktiveringen af de tidlige follikelstadier i æggestokken. Heraf har hun fundet en mekanisme, som sikkert og kontrolleret kan aktiveres ved hjælp at virksomhedens lægemiddelkandidat, som har vist entydigt positive resultater i mus og væv fra infertile patienter.

Sidste skridt før kliniske studier
Ved hjælp af Grand Solutions vil Notify Therapeutics udføre yderligere studier i aber i samarbejde med det internationalt anerkendte Oregon National Primate Research Center, i USA. Disse studier har til formål at vise effekten af Notifys medikament i forhold til modningen af æg hos en dyreart, der ligner mennesker.

- Vi er ekstremt stolte over, at modtage en Grand Solutions-bevilling fra Innovationsfonden, som gør det muligt for os at teste effektivitet og sikkerhed i en translationel dyremodel, der ligner menneskelig reproduktion. Disse forsøg vil klargøre os til kliniske studier og forhåbentlig skabe potentialet for nye behandlinger til infertile kvinder, der ikke har nogen behandlingsmuligheder i dag, siger Karin Lykke-Hartmann, administrerende direktør, stifter af Notify Therapeutics, og professor i Reproduktiv Medicin ved Institut for Biomedicin, Aarhus Universitet.

Efter studierne finansieret af Innovationsfonden vil Notify Therapeutics have øjnene mod klinikken, hvor de første forsøg i kvinder forventes at kunne starte i slutningen af 2024. .

Karin Lykke-Hartmann, stifter og CEO, Notify Therapeutics og professor i reproduktiv medicin ved Aarhus Universitet. Mail: karin@notifytherapeutics.com, tlf. 29390558

Line Skouboe, kommunikationsrådgiver, Innovationsfonden, mail: line.skouboe@innofond.dk, Tlf. 61905039