Zoologisk forening byder velkommen til varaner fra Vissenbjerg

Terrariet - Reptile Zoo, med speciale i eksotiske krybdyr og padder, er nyt medlem i DAZA - Danske Zoologiske Haver & Akvarier.

Dragen i Terrariet, Terrariets Univers, Silas Orbe.png

Midt på idylliske Fyn kan man møde både krokodiller, slanger, leguaner og frøer, samt en lang række andre interessante eksotiske dyr, som man ellers kun ser i bøger og film. Terrariet- Reptile Zoo, rummer en af Skandinaviens største samlinger af krybdyr og padder fra hele verden og er nu blevet optaget som medlem af DAZA - Danske Zoologiske Haver & Akvarier.

- Terrariet har en helt unik dyresamling og et højt fagligt niveau, og vi er meget glade for nu at have dem som medlem af DAZA, siger Henrik Vesterskov Johansen, formand for DAZA og direktør i Aalborg Zoo.

Forud for optagelsen har Terrariet gennemgået en længere screeningsproces for at sikre, at de lever op til DAZA´s etiske retningslinjer. Udover krav til sammensætning og forvaltning af dyrebestanden stilles der også krav om formidling, naturbevarende indsats og bæredygtig drift på medlemsinstitutionerne.

- Terrariet har et bredt engagement indenfor forskning, vidensindsamling og naturbevaring og stiller generøst sin unikke dyresamling til rådighed for både nationale og internationale bevarelses- og forskningsprojekter. De har for eksempel samarbejdet med Syddansk Universitet i Odense om en række projekter, siger Henrik Vesterskov Johansen.

I Terrariet har man blandt andet ultralyd-scannet komodovaraner for at optimere avlen og undgå sygdomme. Sammen med Syddansk Universitet har man beskrevet nanostrukturer i gekkoers fødder, for at forklare deres formidable klatreevne, og Terrariet har bidraget til et projekt med Københavns Universitet og Læger Uden Grænser, der har til formål at udvikle medicinalprodukter og bedre modgift mod slangebid.

- Det har været et stort ønske i flere år at blive medlem af DAZA. Terrariet har I mange år arbejdet ud fra de samme værdier som medlemmerne i DAZA. I de seneste år har Terrariet som zoologisk institution professionaliseret både organisation og gæsteoplevelsen, samt det vigtige arbejde med bevarelse og forskning med truede krybdyr og padder. Både medarbejderne og bestyrelsen bag Terrariet er utroligt glade og stolte over at blive optaget i DAZA, udtaler direktør for Terrariet Morten Jørgensen og fortsætter:

- De seneste års hårde arbejde kulminerede i år med en ansøgning til medlemskab af DAZA, som blev positivt imødekommet. Det er et enormt skulderklap for os. DAZAs medlemmer er en sammenslutning af zoologiske institutioner af høj kvalitet og vi ser frem til, at forstærke vores samarbejde og vidensdeling, da det vil bidrage positivt til udvikling af Terrariets mission og vision.

På Terrariet er man desuden meget optaget af mulighederne i et europæisk zoologisk samarbejde og er således i gang med at søge optagelse i den europæiske forening EAZA - European Association of Zoos and Aquaria.

Terrariet- Reptile Zoo er en velgørende fond, hvor alt overskud bruges på bevarelsesarbejde med især truede krybdyr og padder.

Terrariet - Front.jpg

Direktør for Terrariet - Reptile Zoo, Morten Jørgensen, telefon 24476567, e-mail mj@terrariet.dk

Direktør for Aalborg Zoo, Henrik Vesterskov Johansen, formand for DAZA, telefon 40572324, e-mail hj@aalborgzoo.dk

Terrariet - Front.jpg