Aftale om 23.000 boliger skal forebygge udsatte boligområder og sikre boliger til alle

Ny fælles udlejningsmodel styrker samarbejdet mellem kommune og boligorganisationer om at sikre positiv udvikling i alle boligområder

Boliger ved Sønderbro

Mere end 23.000 familieboliger i Aalborg Kommune er fra 1. januar 2023 omfattet af en fælles udlejningsaftale mellem alle kommunens almene boligorganisationer og Aalborg Kommune.

Centralt i aftalen er, at der indføres et særligt monitoreringsværktøj på tværs af kommunens boligområder, der inddeles i en trappetrinsmodel med grønne, gule og røde områder. Placeringen i modellen, er afgørende for hvilke udlejningsregler, der kan anvendes i det enkelte område. Indplaceringen sker på baggrund af nationale data og opdateres 3 gange årligt af Aalborg Kommune.

Aftalen skal sikre, at Aalborg Kommune er en by med blandede og velfungerende bydele. Det skal ske ved at forebygge, at ingen boligområder ender på regeringens liste over udsatte boligområder.

Derudover skal det ses som et værktøj til at sikre boliger til alle. Ny lovgivning betyder, at personer i beskæftigelse og uddannelse vil få fortrin til boliger i de boligområder, der er på de såkaldte parallelsamfunds- og forebyggelseslister. Derfor er det samtidigt vigtig at sikre andre grupper af borgere adgang til boliger i andre boligområder.

Endelig er det et ønske fra parterne om at inkludere alle byens borgere. Det handler også om at hjælpe med at skaffe boliger til hjemløse i overensstemmelse med Aalborg Kommunes Housing First strategi. Det er også at hjælpe med at huse nye flygninge i kommunen.

"Vi står med den her aftale sammen om at sikre mangfoldighed og fællesskab i Aalborg Kommune. Det handler ikke om at fravælge nogen. Tværtimod bidrager det også til at sikre, at der på tværs af hele Aalborg Kommune er boliger til rådighed for boliganvisningen - også i de mere ressourcestærke områder.", forklarer rådmand Nuuradiin S. Hussein, Job og Velfærd.

Det er nyt at arbejde så systematisk med udlejningen, og at alle boligorganisationer er med i aftalen.

"Vi er formentligt blandt de første kommuner i landet, der arbejder så systematisk sammen med boligorganisationerne i forhold til at sikre en bred beboer-sammensætning og positiv udvikling i vores boligområder. Det har også betydning for sammenhængskraften i hele kommunen på tværs af boligområderne", fortæller rådmand Jan Nymark Rose Thaysen, By og Land.

De to rådmænd peger begge på, at den nye aftale ikke står alene. Aalborg Kommune arbejder over en bred kam sammen med boligorganisationerne i forhold til at investere i og udvikle de enkelte boligområder.

Engparken Nørre Uttrup

Rådmand i By og Land, Jan Nymark Rose Thaysen på tlf. 2520 2180.

Rådmand i Job og Velfærd, Nuuradiin S. Hussein på tlf. 9931 2500

Fakta:

Aftalen er indgået for perioden 1. januar 2023 - 31. december 2025. Fremadrettet vil aftalen følge Aalborg Kommunes byrådsperiode. Aftalen var til behandling i byrådet i Aalborg Kommune den 14. november 2022.

Aftalen er indgået mellem

• Aalborg Kommune
  • Hasseris Boligselskab inkl. Bakkebo og Aalborglund
  • Vivabolig