3 tip til at undgå bakterier

November 2019

Kun hver femte dansker kender den helt store bakteriesynder:
Stop bakterierne på badeværelset

Hvor tror du, der gemmer sig flest bakterier på dit badeværelse? Næsten halvdelen af danskerne gætter på dørhåndtaget eller skylleknappen, mens kun hver femte gætter på en af de helt store store bakteriesyndere.

Detaljer som et toiletsæde, der åbner selv, en Rimfree WC-skål og et minimalistisk, nordisk design giver Geberit Aquaclean Mera en enestående position på markedet. Faktisk behøver du ikke engang røre ved skylleknappen på billedet for at få toilettet til at skylle ud – du skal blot føre hånden forbi pladen.

Tallene om danskernes forhold til toilettet og rengøring stammer fra en undersøgelse foretaget af YouGov for Geberit, der producerer toiletter og andet udstyr til badeværelset. Her er man ikke overrasket over danskernes manglende kendskab til de egentlige bakteriesyndere på badeværelset – hvor skyllekanten nede i kummen er en af de helt store:

"Selv om de fleste af os kan regne ud, at badeværelset har potentiale til at huse mange bakterier, er rengøring af toilettet traditionelt ikke en populær tjans i ret mange hjem. Det er også grunden til, at vi bruger så mange ressourcer på at udvikle nye design, materialer og løsninger, som gør det væsentligt nemmere at rengøre badeværelset – især toilettet. Det er ganske enkelt vores ansvar som en af de førende inden for sanitet i Europa," siger Head of Product Management i Danmark, Per Holleufer.

Farvel til skyllekanten

Et tydeligt tegn på den udvikling ser man hos den største leverandør af toiletter i Norden, Ifö, der er ejet af Geberit. Ifö stoppede tidligere i år al produktion af toiletter med den uglesete skyllekant. Fremover vil alle kummer fra den 130 år gamle producent af badudstyr være såkaldte Rimfree toiletter (rim er engelsk for skyllekant). Derudover har toiletterne fået en særlig udviklet glasur, som lukker de mikroskopiske porer, der findes på normalt porcelæn. Det giver en ekstra glat og hård overflade, som gør det svært for kalk og snavs at sætte sig fast.

Toiletter uden skyllekant er stigende populære i danske hjem. I et Rimfree toilet kører du blot kluden over en plan overflade, hvor minimalt med snavs og bakterier kan sætte sig.

Med et væghængt toilet og et super minimalistisk design som Ifö Spira Art sikrer du endnu færre steder, hvor bakterierne kan gemme sig – og dermed en bedre hygiejne på badeværelset.

Ifö Spira Art, fra DKK 3.315.

Hold fingrene væk

En anden effektiv måde at holde bakterierne i skak på er en trykplade, som du slet ikke behøver at røre ved for at aktivere skyllet. Her fører du blot hånden hen over stort eller lille skyl - og så er du samtidig sikret en trykplade, der holder sig flot og skinnende ren - fri for generende fingeraftryk.

I det hele taget er der efterspørgsel på løsninger, hvor du skal røre så lidt som muligt ved mulige bakteriefælder på badeværelset. Berøringsfri armaturer har været fremme i flere år og er fx hyppigt anvendt på restauranter og i børnehaver. Selv toiletsædet behøver du nu ikke længere at røre ved:

"En af de mest populære features på AquaClean Mera, vores highend douchetoilet, er sædet, der automatisk åbner, når du nærmer dig toilettet - og selv lukker efter brug. Det kan synes som en lille detalje, men ligesom soft close-sædet, der er blevet helt normalt i dag, vil også automatiske sæder være standard inden for få år, fordi langt de fleste kan se en stor fordel i det," siger Per Holleufer.

Hver fjerde dansker peger på trykpladen som det sted i badeværelset med flest bakterier. Det problem kan du løse med en berøringsfri trykplade fra Geberit.

DKK 9.993

På douchetoilettet Geberit AquaClean Mera går toiletsædet automatisk op, når du kommer tæt på toilettet – og lukker pænt efter brug.

DKK 29.495

Geberit – intellligent design til badeværelset
En virksomhed i bevægelse. Sådan beskrives virksomheden Geberit bedst. Geberits succes skyldes firmaets evne til med over 140 års erfaring i bagagen at tænke innovativt og skabe effektive produkter i høj kvalitet og smukt design. Geberit begyndte som en familiedrevet virksomhed og er i dag førende på det europæiske marked for sanitetsprodukter og står bag en lang række eksklusive toiletter og tilbehør med intelligente, teknologiske løsninger. Geberit har mere end 12.000 medarbejdere i over 50 lande, som hver dag arbejder på at udvikle, producere og forbedre fremtidens badeværelsesprodukter.

Se mere på geberit.dk.

KONTAKTINFORMATION

For produktinformation og øvrige pressehenvendelser, kontakt

FRIDAY, Anja Hellberg, tlf. 2858 8076, anja@fday.dk