Grønne medarbejdere lærer om blomsterne og bierne

Kursus gøder jorden for, at kommunens grønne områder bliver fristeder for den vilde natur

Foto_Søren_Kjær_Allan_Andersen_Nikolaj_Østergaard.jpg

Foto: Søren Kjær, Allan Pedersen og Nikolaj Østergaard fra Materielgårdene i Hadsund og Hobro er tilbage på skolebænken for at lære, hvordan de kan pleje kommunens arealer til gavn for vilde planter og dyr.

Blomstrende planter som Kællingetand, Blåhat og Rødknæ skal have mere plads på kommunens grønne arealer. De fungerer nemlig som små tag-selv-borde for vilde bier og sommerfugle som Almindelig Blåfugl, Blåhatlanghornsmøl og Lille Ildfugl. Derfor har fjordkommunen sendt alle driftsfolk på kursus, så de bliver godt klædt på til at skabe en mere varieret natur.

- Vores medarbejdere skal tænke på blomsternes og biernes ve og vel. De har i mange år sat en ære i at klippe græs og udrydde ukrudt, så vores grønne arealer ser pæne og velplejede ud. Nu skal de lære, hvad blomster, bier og sommerfugle kræver for at leve i vores grønne områder, siger Jørgen Hammer Sørensen, som er formand for kommunens udvalg for Teknik og Miljø.

Kurset henvender sig til medarbejdere, der passer kommunens grønne arealer, skoler og genbrugspladser og ansatte ved vandselskabet Mariagerfjord Vand, som allerede er godt i gang med at omdanne regnvandsbassiner til små levende vandhuller.

Græsplæner hitter ikke længere
I følge Fagchef Lars Højmark skal medarbejderne lære at se frugten af deres arbejde med helt nye øjne. De nye levesteder for planter og dyr kan nemlig se lidt sjusket og rodet ud i forhold til de nuværende kortklippede græsplæner.

- Vores medarbejdere skal i gang med at forvandle vores grønne arealer fra friserede anlæg til vild natur. På lidt længere sigt håber vi, at de bliver så engagerede, at de selv kommer med forslag og ideer til, hvordan vi kan skabe bedre livsbetingelser for den vilde natur. Når det sker, så batter det virkelig noget, siger Lars Højmark.

Kurset er det første af en serie af kurser. I første omgang bliver medarbejderne præsenteret for en række levesteder, som er vigtige for naturen. Det er eksempelvis flere blomster, gamle og døde træer, vand og blottet jord. Samtidig bliver de præsenteret for en række arter, som de skal spejde efter. Det er nemlig positive tegn på, at arealerne udvikler sig i retning af god natur.

Udvalgsformand Jørgen Hammer Sørensen glæder sig til at se kommunen i fuld flor.

- I første omgang er det ikke noget, vi sparer penge på. Selvom vi som udgangspunkt lader naturen komme af sig selv, vil det også blive nødvendigt at købe nye frø og planter, og vi får også behov for nye maskiner til naturplejen. Men på den lidt længere bane, kommer det os fuldt ud til gode. Frie naturarealer kræver nemlig ikke nær så meget arbejde som traditionelle grønne arealer, som konstant skal holdes nede, slutter Jørgen Hammer Sørensen.

Kurset udspringer af Mariagerfjord Kommunes nye biodiversitetsstrategi, der  knæsætter det princip, at kommunen skal gå forrest for at fremme mere mangfoldig natur. På sigt er det ambitionen, at de blomstrende kommunale arealer skal inspirere og vejlede borgere, virksomheder og foreninger til selv at bringe arealer i spil til biodiversiteten.

På kursusdagen var der hjælp fra virksomheden Vildskab, som har stor erfaring med at træne kommunale driftsfolk i at tænke biodiversitet ind i deres arbejde.

• Udvalgsformand Jørgen Hammer Sørensen, tlf. 24443923
  • Fagchef Lars Højmark, tlf. 21190938.

Mariagerfjord Kommune

Nordre Kajgade 1 | 9500 Hobro | Tlf: 97 11 30 00 | raadhus@mariagerfjord.dk