1. februar 2017

3 mio. kr. til projekt for ensomme ældre

Efter smilet er mad måske den korteste vej imellem to mennesker. Spisevenner er derfor omdrejningspunktet i et nyt projekt, der skal modvirke ensomhed blandt ældre på Lolland og Falster. Projektet "SeniorNET - når mad & mennesker mødes" har netop modtaget 3 mio. kr. i støtte fra Sundhedsstyrelsen og er dermed klar til at blive gennemført af Lolland- og Guldborgsund Kommune i samarbejde med Dansk Folkehjælp, Fælleskøkkenet, Sakskøbing Madskole og CELF.

For enlige ensomme ældre kan det være svært at finde nye venner og fællesskaber. Nu får de en hjælpende hånd i form af projektet: "SeniorNET - når mad & mennesker mødes". Det går nemlig ud på at give enlige ældre borgere, som modtager hjemmehjælp på Lolland og Falster, et bedre netværk. Udgangspunktet er fælles middage og aktiviteter med fokus på "det gode måltid".

"Vi er meget spændte på at komme i gang med projektet, som Sundhedsstyrelsen har givet os mulighed for at starte op. Mange ældre kæmper med ensomhed, og det er en kamp, som typisk går ud over både appetitten på livet og på mad. Når vi samtidig ved, at et måltid giver en god ramme for social kontakt, er det jo oplagt at kombinere vores indsatser for at hjælpe ældre ud af ensomhed og at give dem lysten til at spise tilbage. Det glæder vi os til at gøre i samarbejde med de frivillige og øvrige parter i projektet," fortæller Ældre & Sundhedschef i Lolland Kommune Grete Breinhild.

I Guldborgsund Kommune bliver der også set frem til projektet:

"Maden er en af de bedste indgangsdøre til at være sammen med andre. Mad har en stor betydning for de fleste af os, og det har det også for vores ældre. Derfor er det et rigtig godt sted at starte, når man vil hjælpe vores ensomme ældre til at komme mere ud. Vi har i forvejen et projekt i gang, som fokuserer på måltidet på vores plejecentre, og jeg er derfor rigtig glad for, at vi nu også kan sætte fokus på, hvordan vi kan motivere vores ældre, der stadig bor i deres eget hjem, til at møde andre over et godt måltid mad," siger Birthe Munch, distriktsleder i Distrikt Syd.

Projektet består af tre indsatsområder:

Hjemmekokken: Et team på to frivillige fra Dansk Folkehjælp besøger en ældre borger, som har svært ved selv at komme uden for hjemmet. Sammen tilbereder og spiser de et varmt middagsmåltid i alt seks gange. Med til middagene er også en anden inviteret ældre, som bor i nærheden. Formålet er at give de to mulighed for at skabe en relation, som måske giver dem lyst til efterfølgende at fortsætte med at have kontakt og mødes.

Gæstebud: Deltagerne i denne del af projektet er de ældre, som har lyst til at være middagsgæster og på den måde få nye bekendte i området. Hjemmeplejen motiverer og støtter undervejs.

SeniorNET: Sideløbende med fælles middage hjemme hos de ældre selv bliver der dannet 5 netværk på hver 20 enlige ældre. Sammen deltager de i et 12-måneders forløb med madlavningsaktiviteter og undervisning på bl.a. Sakskøbing Madskole og aktivitetscentrene. Formålet er, udover at danne netværk blandt de ældre, at lære dem om principperne for "det gode måltid" og om, hvordan fælles måltider kan medvirke til at skabe og opretholde relationer til naboerne. Forløbet bliver gennemført i et samarbejde mellem Dansk Folkehjælps frivillige, Hjemmeplejen, Fælleskøkkenet, Sakskøbing Madskole og CELF.

FAKTA
Sundhedsstyrelsens pulje "Styrket indsats mod ensomhed blandt ældre" støtter projektet "SeniorNET - Når mad & mennesker mødes" med 3 millioner kroner i årene 2017-2019. 200 hjemmehjælpsmodtagere og 140 medarbejdere fra Lolland- og Guldborgsund Kommune vil blive involveret i projektet. I alt vil 14 kommuner i Danmark i samarbejde med frivillige organisationer arbejde med at støtte ældre, som har vanskeligt ved at opretholde et socialt og aktivt liv.

Grete Breinhild
Ældre & Sundhedschef, Lolland Kommune
Tlf. 40 15 16 81, mail: grbr@lolland.dk

Birthe Munch