6. april 2021

Limfjorden_Stigsborg.jpg

Udbud af Børne- og Ungeuniverset på Stigsborg bliver genstartet

Aalborg Kommune er beklageligvis blevet opmærksom på, at udbuddet af Børne- og Ungeuniverset på Stigsborg er sket efter en ikke-lovlig udbudsmodel, hvorfor udbuddet bliver startet på ny.

"Vi har valgt at annullere det igangværende udbud, inden processen er kørt længere, da vi naturligvis vil være sikre på, at byggeriet foregår udbudsmæssigt korrekt. Derfor genstarter vi nu udbudsprocessen med prækvalifikation af tilbudsgivere", siger Jakob Ryttersgaard, der er direktør i Skoleforvaltningen i Aalborg Kommune.

Baggrunden for at genstarte udbuddet handler om, at den valgte udbudsmodel ikke lovligt kan gennemføres, og at det herudover fremstår uklart, om udbuddet bliver gennemført som en projektkonkurrence eller som et udbud af en totalentreprisekontrakt. Derfor bliver udbuddet startet på ny, og alene lavet som en totalentreprise.

Det medfører, at tidsplanen for projektet forventeligt bliver rykket 4-6 måneder, således at byggeriet af Børne- og Ungeuniverset forventes færdiggjort ultimo 2024. Arbejdet med at tilrettelægge et nyt udbud starter op umiddelbart efter påske, så et nyt udbud kan gå i gang hurtigst muligt.

"Vi sætter stor pris på det arbejde og den energi, der er lagt i de forskellige tilbud, vi har modtaget. Vi oplever en stor interesse for byggeriet, og vi håber, at tilbudsgiverne ønsker at deltage i det nye udbud. Det er drønærgerligt, at vi nu må genstarte processen. Det rokker dog ikke ved vores mål om at skabe et unikt Børne- og Ungeunivers i Aalborg", siger Jakob Ryttersgaard.

Fakta om Børne- og Ungeuniverset
Børne- og Ungeuniverset bliver placeret ved den kommende Stigspark og Limfjorden. Det skal fungere som en dynamo på Stigsborg Havnefront, et bydelshus, som både kan bruges af børn og unge, personale og lokalsamfundets forenings- og kulturliv. Med et Børne- og Ungeunivers i Stigsborg bydelen vil Aalborg Kommune skabe et sammenhængende tilbud fra 0 til 16 år.

• Børne- og Ungeuniverset kommer til at rumme 1000 skoleelever, 100 børnehavebørn og 60 vuggestuebørn
  • Byggefeltets grundareal: 6.200 m² (+ udearealer i park)
  • Byggeret etageareal: 15.600 m²
  • Den nuværende Skansevejens Skole i Nørresundby flytter ind i det nye univers fra 2024