Nyhedsbrev 31. marts 2017

Hovedpinepiller er billigere på apoteket end i detailhandlen

Hvis hovedet værker, og man skal bruge medicin for at slippe af med hovedpinen, så er det billigere at gå på apoteket end at besøge en butik i detailhandelen.

Den laveste pris per tablet får man ved at købe en stor pakke hovedpinepiller på recept, men apotekerne har også ofte lavere tabletpriser end detailhandlen på små pakker med ti Panodil, som er den type hovedpinepiller, der sælges klart flest af i detailhandlen.

Over 90 procent af de hovedpinepiller - eller paracetamol - som sælges i detailhandlen er af det kendte mærke Panodil eller Panodil Zapp.

Til sammenligning er kun en tredjedel af de solgte paracetamoltabletter på apotekerne Panodil. Pamol, Pinex, Pinemol og en række kopiprodukter udgør tilsammen omkring 60 procent.

Detailhandlen må kun forhandle pakker med op til ti styk paracetamoltabletter, men på apotekerne kan man også købe 20 stk. uden en recept. Den gennemsnitlige tabletpris falder yderligere, hvis man vælger en pakke med 20 frem for en med ti.

Hvis man jævnligt har behov for smertestillende medicin, kan man tale med sin læge om at få en recept. Med en recept kan man få udleveret pakninger med 50, 100 eller 300 tabletter på apoteket. De har en pris ned til 30 øre pr. tablet.

Det er under en femtedel af prisen i forhold til en typisk 10 styks pakning i detailhandlen, hvor prisen per tablet typisk er 1,60-1,80 kroner. Med en recept kan man således spare over 100 kroner på 100 paracetamoltabletter.

Læs analysen her

IMAGE

Ibuprofen bør kun sælges på apoteket

Dansk undersøgelse påviser øget risiko for hjertestop ved brug af ibuprofen. Flere professorer advarer mod, at man kan købe ibuprofen som håndkøb. Apotekerne er enige: "Ibuprofen bør kun sælges på apoteket, hvor kunderne har mulighed for at få den fornødne vejledning". I detailhandlen udgør ibuprofen en tredjedel af salget af smertestillende tabletter i håndkøb, på apoteket kun en femtedel.

Færre og billigere hovedpinepiller i store pakninger efter receptpligt

Siden der 30. september 2013 kom receptpligt på store pakninger med svage smertestillende lægemidler, sælges der færre store pakninger. Men receptpligten har også øget priskonkurrencen og givet lavere priser. Samtidig er antallet af selvmordsforsøg med midlerne reduceret med 63 procent fra 2012 til 2015.

Få håndkøbspakninger i detailhandlen

Selv om detailhandlen må sælge mere end 80 forskellige  lægemidler fordelt på over 540 forskellige pakninger, fører de i praksis kun ganske få af dem. Nikotinprodukter, smertestillende lægemidler og midler mod forkølelse står for 90 procent af detailhandlens medicinsalg.

Brug apoteker mod fejlmedicinering

En 80-årig kvinde døde efter længere tids fejlmedicinering. Desværre er fejlen langt fra enestående. Hændelserne kan undgås, hvis plejepersonalet får vejledning og hjælp fra apotekets farmaceuter.

Danmarks Apotekerforening

Bredgade 54 - DK-1260 København K