Nyhedsbrev 24. januar 2017

108 nye apoteker, øget konkurrence og bedre service

Den nye apotekerlov har på halvandet år givet 35 procent flere apoteker, markant øget konkurrence, længere åbningstider og kortere ventetider.

Siden der blev løsnet op for apoteksreguleringen i 2015 og åbnet op for friere etablering og øget konkurrence blandt apoteker, er der på halvandet år investeret massivt. Der er åbnet 108 nye apoteker landet over, tilgængeligheden er øget, og servicen er forbedret.

Der er kommet markant øget konkurrence om kunderne, væsentligt længere åbningstider og rekordlave ventetider. Samtidig er der planer om en række yderligere nye filialer i de kommende måneder. Ved årsskiftet havde danskerne fået 35 procent flere apoteker at vælge mellem, og stigningen i antallet af apoteker ventes at fortsætte i 2017 med 10 nye filialer de kommende tre måneder.

Et bredt politisk flertal vedtog i 2015 en ny moderniseret apoteksregulering. Målet var bedre tilgængelighed, øget konkurrence, fortsat høj patientsikkerhed, lave priser og god rådgivning. Den brede politiske aftale i 2015 om "vilkårene for apotekersektoren mange år ud i fremtiden" satte en stopper for mange års usikkerhed om de fremtidige rammevilkår for at drive apotek i Danmark.

Efter flere års opdæmmede behov for investering i fornyelse og udvikling fik apotekerne mod på igen at investere i fremtiden i tillid til stabile rammevilkår. På den baggrund steg investeringerne betydeligt i løbet af 2015 og 2016 i forbindelse med åbning af mange nye filialer.

Læs analysen her

IMAGE

Konkurrenceforslag truer uvildighed

Apotekerne hilser øget grossistkonkurrence velkomment. Men forslag om hemmelige loyalitetsfremmende rabatter kan gå ud over Europas laveste kopipriser og true uvildigheden. Samtidig vil maksimalpriser true ligheden i sundhed.

Minister i samråd: Konkurrence må ikke tilsidesætte sundhedshensyn

Sundhedsministeren vil se på konkurrenceforslag, men vil ikke tilsidesætte hensyn til forsyningsikkerhed, patientsikkerhed, uvildighed og lighed. Regeringen har ingen intentioner om at ændre på den brede politiske aftale fra 2015 om apotekssektoren.

Se klip fra Folketings-TV

Kraftig vækst i antallet af apoteker

"Det er i bund og grund positivt, at der kommer flere receptekspederende enheder, og at åbningstiderne er blevet udvidet," siger Forbrugerrådets direktør Lars Pram til Altinget om den øgede tilgængelighed i kølvandet på den nye apotekerlov.

Læs mere på Altinget

Tag-selv-medicin i detailhandel 2018

Trods bred modstand og advarsler fra eksperter og sundhedssektoren besluttede et flertal i folketinget (V, LA, K, DF og S) at tillade selvvalg af udvalgt håndkøbsmedicin fra 2018. Så kan medicin stå frit fremme på hylderne i supermarkeder, kiosker og på tankstationer.

Danmarks Apotekerforening

Bredgade 54