Danmarks bedste tumblere hedder Ørskov og Lindholmer - GymDanmark

Danmarks bedste tumblere hedder Ørskov og Lindholmer

Sara Raunholt Ørskov og Magnus Lindholmer vinder danmarksmesterskaberne  i Tumbling 2022 for henholdsvis damer og herrer. I en spændende konkurrence satte Ørskov sværhedsrekord og Lindholmer vandt sit første seniormesterskab. Herudover blev det også afgjort, hvem der skal repræsentere Danmark ved World Games senere på sommeren. Det blev ikke overraskende Sara Raunholt Ørskov og Rasmus Steffensen.

I et stærkt felt, som talte alt fra debutanter til verdenselite gymnaster, viste tumbling Danmark igen, at de forstår at afholde seværdige og publikumsvenlige nationale konkurrencer. Et højt gymnastisk niveau og stærkt sammenhold blandt gymnasterne kunne mærkes helt ud på de bagerste rækker, hvor opbakningen var stor.

Spænding i herrernes konkurrence

Efter kvalifikationen lå regerende danmarksmester Rasmus Steffensen komfortabelt i front, men i finalen blev der byttet rundt på placeringerne, da Magnus Lindholmer med to flotte øvelser snuppede guldet foran Steffensen med 0.8 point. De bedste herre tumblere i Danmark hedder dermed Lindholmer, Steffensen og Matthiesen. Lige uden for medaljerækkerne kom Martin Abildgaard og på en flot 5. plads kom tumblingens ‘grand old man’ Lasse Pihl, som med sine kraftfulde og stilsikre øvelser vidner om. at man sagtens kan være blandt de bedste trods 31 år på bagen.

1. Magnus Lindholmer (OGF)
  2. Rasmus Steffensen (Silkeborg P/D) (World Games deltager)
  3. Adam Scharf Matthiesen (Silkeborg P/D)

”Jeg havde en drøm om at nå bronzen, så at vinde er en helt vild fornemmelse. Jeg vidste godt, at jeg skulle præstere det allerypperste, og jeg risikerede også noget i dag, og fik personlig rekord i mit andet spring,” sagde en meget glad Magnus Lindholmer.

Sværhedsrekord hos damerne

Hos damerne vandt Sara Raunholt Ørskov sin tredje DM titel (2017, 2021, 2022). Ørskov kom fantastisk fra start, da hun i kvalifikationen satte sværhedsrekord med en meget flot første øvelse (flik dobbelt strakt tre whip flik lukket full full). Efter kvalifikationen havde hun 1,3 point ned til sine nærmeste forfølgere: søskendeparret Sola Kathrine og Victoria Kathrine Thomsen. I finalen blev det dog de mere rutinerede kræfter Ida Pagård og Johanne Nørby, som endte på hver sin side af Ørskov på præmiepodiet.

1. Sara Ørskov (Outrup GUB) (World Games deltager)
  2. Ida Pagård (OGF)
  3. Johanne Nørby (OGF)

Sara Raunholt Ørskov om DM-titlen ’jeg er mega glad og lettet, der har været masser af nerver på i dag, men jeg er glad for at have lavet fire gode øvelser. Nu ser jeg rigtig meget frem til både EM om små to uger og World Games til sommer’

Flotte rammer og veludførte konkurrencer

Danmarksmesterskaberne i Tumbling og Power Series 2022 skulle være afholdt i Odense Idrætspark, men i sidste øjeblik blev eventen flyttet til Tarup-Paarup hallerne. Et stort og flot stykke arbejde af arrangørforeningen OGF, der i samarbejde med Tumbling-komitéen sikrede, at gymnaster, trænere og publikum alligevel fik en stor og mindeværdig oplevelse. Mens de mere end 80 tilmeldte gymnaster leverede varen på banen, blev publikum på meget elegant og kompetent vis ført gennem et spændende program af formand for tumbling komitéen Jacob Rasmussen.

Hæderspriser til Magnus Lindholmer, Johannes Sømod og Martin Abildgaard

Ikke engang tumblerne vidste det selv, da de til publikums og deres egen store overraskelse midt under konkurrencerne blev udnævnt til ’World Class Gymnasts’. Den fine titel har de fået af det internationale gymnastikforbund FIG for deres flotte præstationer ved blandt andet VM og World Age Group Competition.

Power Series

Ud over danmarksmesterskaberne blev der også afholdt finalerne i Power Series, se alle resultaterne her Resultater – GymDanmark

Næste gang vi ser tumblerne i aktion bliver ved EM i Tumbling 2022,  hvor flere af medaljevinderne fra DM har kvalificeret sig.

Alle resultater DM 2022

Se eller gense streaming