29. marts 2021

7000 nye skolecomputere klar til næste skoleår

Når elever og ansatte i Holstebro Kommunes folkeskoler vender tilbage fra sommerferie med 'friske 'batterier, er der 7000 spritnye bærbare klar til at understøtte undervisningen - i klassen såvel som på afstand.

SkolePC.jpg

Billedtekst: I Holstebro Kommune har alle elever deres egen skolepc. Nu får de snart nye.

Forleden udløb fristen for indsigelser fra leverandørerne i et stort it-udbud som omfatter fire års leasing af hardware i Holstebro Kommunes folkeskoler. Firmaet COMM2IG vandt udbuddet med Dell computere.

Alle får en skolecomputer

Da den første nedlukning ramte skolerne sidste år, blev elevernes computere til corona-tidens klasseværelse og livline til lærerne. Og heldigvis havde det i Holstebro Kommune været praksis siden 2017, at samtlige elever fik udleveret deres egen bærbare læringsplatform i skolen. Nu er de første skolecomputere ved at være godt brugte af slid og fjernundervisning og skal udskiftes.

- De har tjent deres værnepligt, og de har gjort det godt. Den investering, som byrådet valgte at prioritere for fem år siden, var et it-løft, som virkelig har været alle pengene værd. Det er i disse tider blevet ekstra tydeligt, at skolecomputerne både understøtter folkeskoleelevernes undervisning og det virtuelle fællesskab, siger formand for Børne- og Familieudvalget, Torben Gudiksen, og understreger:

- Med denne praksis er det ikke den enkelte families økonomi, som holder for.

Fordelen er også, at alle i folkeskolen arbejder med et ensartet redskab på samme platform. Det letter også håndtering af support, opgradering og reparationer.

Det ikke kun elever og medarbejdere på skolerne, som skal have nyt isenkram. En række institutioner får også glæde af udbuddet i form af 150 nye computere til arbejdspladsen.

Fornyelsen af elevernes skolecomputere indeholder mange it-tekniske forbedringer, som ikke skal uddybes her. Men en enkelt og helt håndgribelig af slagsen er, at computerne denne gang har opladere, der kan gå i almindelige stikkontakter. Så eleverne slipper for at jagte kontakter til tre ben derhjemme, når lektierne skal laves.

Torben Gudiksen, formand for Børne- og Familieudvalget, 2585 2403

Peter Fogde Mikkelsen, skole- og rådgivningschef, 2180 3371