Røde Kors Råstof

Det er muligt at købe brugbare tekstiler gennem Røde Kors Råstof, og herigennem blive en del af en bæredygtig cirkulation! Vi samarbejder såvel med designere, virksomheder som private, der ønsker at producere deres produkt fra genbrugsmaterialer.

Køb genbrugstekstiler online her

Disse tekstiler kan du købe

Vi har mulighed for at tilbyde færdigpakkede kasser med 5 forskellige typer af tekstil samt skind og pels. Vi kan også tilbyde at sortere udvalgte tekstiler eller kategorier på bestilling. Priser ligger typisk mellem kr. 30 – kr. 50,- pr. kg afhængig af mængde og kriterier.

15 kg skjorter eller 10 kg denim svarer cirka til en sæk.

Tøjsortering

Vi sorterer over 10.000 ton tøj og tekstiler om året. Tøjet bliver til dels distribueret til Røde Kors-butikker, og det som ikke kan sælges her, sælges bl.a. til udenlandske opkøbere. Det er fra vores center i Horsens, at du kan købe større mængder af tekstiler.

Via Røde Kors Råstof kan vi levere alle former for tekstil, med undtagelse af undertøj, fra vores overskud. Tøjet kan have fejl som små huller eller pletter, men ofte har det blot lidt mere slitage end det vi sætter til salg i Røde Kors butikkerne.

Tekstiludvalg

Røde Kors Råstof - et bæredygtigt samarbejde

Udover vores humanitære hjælpearbejde i ind- og udland, brænder Røde Kors for at gøre en forskel i belastningen af vores klima, ved en bæredygtig håndtering og udnyttelse af brugbare tekstiler og materialer.

Hos Røde Kors Genbrug arbejder vi nemlig med at reaktivere passive produkter, så de bliver sat i bevægelse og kan blive en del af en bæredygtig cirkulation.

Vi sælger de produkter, der bliver doneret og forvandler på den måde genbrugstekstiler til penge, som vi bruger til humanitært arbejde. Samtidig sørger vi for at alle de tekstiler, der ikke kan bruges til gensalg i vores butikker, frasorteres og genanvendes som råstof til nye produkter.

Hvad går pengene til?

Røde Kors har omkring 250 genbrugsbutikker landet over, og mere end 10.000 engagerede frivillige driver butikkerne. Overskud fra salg af tekstiler og materialer går til nødhjælp og socialt arbejde, på lige fod med indtjeningen fra salget i vores genbrugsbutikker. Når du køber tekstiler hos Røde Kors er du således med til at støtte vores humanitære arbejde nationalt og ude i verden.

Digitalt diplom for køb af Råstof

Gift Card image
Gavekort