Oversigt til julehjælp
SPONSORERET indhold

Sådan søger du om julehjælp 2023

Julen varer længe, men den koster også mange penge. Det rammer især udsatte familier hårdt både økonomisk og socialt, og derfor kan der være behov for en lille håndsrækning i den søde juletid. Få et overblik over ordningerne for julehjælp her - og se, hvordan du søger.

Af:: Pernille Lewinsky Kofoed Foto: Getty Image
05. nov. 2023 | Børn | Vores Børn

OBS: Denne artikel bliver løbende opdateret med info om julehjælp 2023.

Andesteg, brunede kartofler, pakkekalender, mandelgave og pakker under juletræet. Det koster mange penge at fejre en traditionel, dansk jul, men rigtig mange familier har ikke råd til at holde jul.

Og desværre er den kurve nedadgående, oplever flere af de organisationer, som hvert år uddeler julehjælp til trængte familier. Skellet mellem rig og fattig er blevet større, og flere og flere familier har behov for hjælp til at kunne klare julen - særligt i en tid med høj inflation og en klimakrise, hvor regningerne er tårnhøje.

I 2021 år modtog Mødrehjælpen 15.000 ansøgninger til julehjælp. Det var mere end en fordobling i forhold til antal ansøgningere i 2020. Alene Blå Kors Denmark modtag modtog i 2022 12.086 ansøsninger. Igen i år forventer man rigtig mange ansøgninger.

Men hvad er julehjælp egentlig, og hvem kan søge det? Vi har fundet svarene på dine spørgsmål og lavet en oversigt til dig, der ønsker at søge om julehjælp.

Hvad er julehjælp?

Julehjælp er en mere end 100 år gammel tradition. Tanken bag julehjælpen er at forsøde juletiden og give en økonomisk håndsrækning til mennesker, typisk børnefamilier, der er økonomisk trængte. Julehjælpen består som regel af et pengebeløb eller gavekort til indkøb af fx gaver eller madvarer og andre af julens lækkerier. I visse tilfælde er der tale om en julekurv med forskellig julemad.

Hvem kan søge julehjælp?

Kriterierne for at søge julehjælp kan variere. Som udgangspunkt er det udsatte familier med børn og andre, der er socialt eller økonomisk belastet, der har mulighed for at søge om julehjælp. I visse tilfælde er det også et krav, at du fx er eneforsørger, har hjemmeboende børn under 18 år eller har folkeregisteradresse i en bestemt kommune.

Hvordan søger jeg om julehjælp?

I de langt fleste tilfælde skal du udfylde et ansøgningsskema, hvis du ønsker at søge om julehjælp. Ansøgningsskemaet finder du som regel på de enkelte organisationers eller fondes hjemmeside. Her vil du typisk skulle give oplysninger om din økonomiske situation, sociale status, om du er eneforsøger, hvor mange børn du har m.m.

Anbefalet til dig