Nyhedsbrev 14. juni 2017

IMAGE

Europas laveste priser på kopimedicin på apoteket

Danske apoteker havde i 2016 Europas laveste priser på generika - såkaldt kopimedicin - blandt 26 europæiske lande. Det viser en ny undersøgelse fra det internationale analyseinstitut Quintiles IMS.

Forklaringen er, at Danmark har Europas mest frie og skarpe generiske priskonkurrence på apoteksmedicin. Der er fri, markedsmæssig prisdannelse ved licitationer hver 14. dag.

Konkurrencen understøttes af, at apotekerne 20 millioner gange om året skifter lægens dyrere ordination ud med den billigste pakning. Derfor vinder den billigste leverandør næsten hele markedet i 14 dage. Det giver Europas skarpeste konkurrence og laveste priser. To tredjedele af den medicin, apotekerne udleverer, er billig kopimedicin.

Patentudløb og skarp generisk priskonkurrence har halveret apotekets medicinpriser siden 2000. I samme periode er de generelle forbrugerpriser omvendt steget med over 30 procent. Alene i 2016 faldt apotekets medicinpriser i gennemsnit med 4,7 procent.

Apotekerne udleverer i dag 28 procent mere tilskudsberettiget medicin end i 2007. Alligevel er de offentlige udgifter til medicintilskud på apoteket i dag 1,6 milliard kroner lavere end i 2007. Det skyldes både de kraftige prisfald og en lavere gennemsnitlig tilskudsprocent end i 2007.

Læs analysen her

IMAGE

Betaler du for meget for din medicin?

Er din medicin dyr eller billig? Hvordan er konkurrencen på medicinpriserne i Danmark? Kom og hør apotekerne debattere med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Lægemiddelindustri-foreningen (Lif) og professor Jakob Kjellberg (KORA) om, hvordan vi får de laveste medicinpriser på apotekerne i Danmark. Det sker i Apotelt (K1) på Folkemødet torsdag 15/6 kl. 16.30.

Sol, sundhed, multisyge og medicin - Mød apotekerne på Folkemødet.

I Apoteltet og i Det Fælles Sundhedstelt sætter apotekerne fokus på vigtige emner inden for sundhed og medicin. Vi inviterer til dilemmaspil og dialog om sundhed og trivsel, og vi huser flere debatter: Betaler du for meget for din medicin? Hvordan reduceres brug af antipsykotisk medicin til demente? Hvordan indretter vi det nære sundhedsvæsen, så vi tager hånd om multisyge? Og så er der naturligvis som vanligt gode råd om beskyttelse mod solens stråler, og hvordan du nedsætter risikoen for hudkræft.

På vej mod et røgfrit Danmark

Apotekerne bakker som partner op om TrygFonden og Kræftens Bekæmpelses nye partnerskab Røgfri Fremtid. "Målet om, at ingen børn og unge skal ryge i 2030, er ambitiøst, men det er bestemt realistisk. Rygning er fortsat en markant trussel mod folkesundheden, men når jeg ser på, hvor meget vores holdning til rygning har ændret sig indenfor de seneste 10-20 år, så mener jeg, at der er grund til optimisme. Lad os tage det næste skridt og udfase tobakken," siger Anne Kahns, formand for Apotekerforeningen.

Danmarks Apotekerforening

Bredgade 54 - DK-1260 København K