DLG og Vilofoss indtager nyt spansk marked
Om DLG / Presse / Nyheder
27. maj 2019

DLG-koncernen indtager nyt marked: Vilofoss køber op i Spanien

DLG-koncernens vigtige vitamin- og mineralforretning Vilofoss fortsætter med at styrke positionen som en af de absolut største aktører på det europæiske marked. Nyeste strategiske tiltag er opkøbet af spanske CPC. Det spanske marked er Europas største inden for svin og et helt nyt vækstmarked for Vilofoss.

Vilofoss, en af de tre største aktører på det europæiske vitamin- og mineralmarked til husdyrproduktion, har netop købt den spanske mineralvirksomhed Complementos de Piensos Compuestos (CPC). Familievirksomheden CPC producerer 15.000 tons vitaminer og mineraler om året svarende til en omsætning på 120 mio. kr. Koncernchef i DLG, Kristian Hundebøll, siger:

”Spanien er det største europæiske marked for griseproduktion og producerer 20% af alle grise i Europa. Det er pt det marked i Europa med den højeste vækst. Vi har i længere tid været på jagt efter den rette samarbejdspartner, og det nu lykkedes med investeringen i CPC, som vi ser gode vækstmuligheder i. Opkøbet styrker vores position, som en af de absolut førende vitamin- og mineralvirksomheder med en markedsandel på 20% i Europa. Vi håber, at CPC er første skridt på vejen til en stærk position på det spanske marked – ligesom vi med succes har gjort i Tyskland og Frankrig.”

Vilofoss DLG CPCStor international spiller
Vilofoss har med den nye spanske fabrik nu 16 fabrikker i syv lande i Europa og en mindre ejerandel i en vitaminfabrik i Kina. Vilofoss producerer 400.000 tons vitaminer og mineraler om året og omsætter for over 3 mia. kr.

”I starten af året indgik vi et nyt samarbejde med det franske selskab ARC, hvilket har gjort os til markedsleder i Frankrig på salg af smågrisefoder. Med CPC i Spanien er vi nu tilstede på alle de vigtige markeder i Europa og er med til at sætte dagsorden for husdyrproduktionen både inden for grise, kvæg og fjerkræ,” siger Kristian Hundebøll.

DLG-koncernen har en ambitiøs, international vækststrategi for Vilofoss: ”Vi viser, at vi kan samarbejde med både private og andelsselskaber og skabe vækst med respekt for virksomhedernes DNA. Det er en unik styrke for DLG, der gør os til en attraktiv samarbejdspartner i udlandet.”

Yderligere eksport

CPC er placeret i Navarra-provinsen i Nordspanien tæt på Pamplona og er strategisk godt placeret i forhold til den store spanske svineproduktion.

”CPC er en dygtig, videnbaseret og innovativ familievirksomhed, der matcher godt op imod vores styrker i DLG-koncernen. CPC eksporterer 25% af produktionen til primært Sydamerika, hvor vi ikke er til stede i dag. Det er således helt i tråd med vores vækst- og eksportstrategi, hvor vi vil investere i at nå ud til endnu flere markeder. CPC kan være med til at understøtte vores salg af vores specialprodukter til endnu flere markeder, så vi ser gode muligheder for yderligere, fælles vækst,” siger Kristian Hundebøll.
Om Vilofoss
Vilofoss er en af de tre største aktører på det europæiske vitamin- og mineralmarked til husdyrproduktion med en omsætning på over 3 mia. kr. i 2018. Vilofoss har med den nye spanske fabrik nu 16 fabrikker i syv lande i Europa og producerer 400.000 tons vitaminer og mineraler om året. Vilofoss har salgsselskaber og agenter i 18 lande og sælger til mere end 60 lande på alle kontinenter og har mere end 500 medarbejdere. Læs mere www.vilofoss.com

Om CPC Feed
Complementos de Piensos Compuestos (CPC), S.A. ligger i Enériz i det nordlige Spanien i provinsen Navarra. Familievirksomheden fra 1978 udvikler vitamin- og mineralfoderblandinger og startfoder til grise, kvæg, fjerkræ, får og geder. CPC er et yderst stabilt selskab med høj indtjening og ingen gæld. Vilofoss har købt 75% af aktierne pr. 1. januar 2019 med option på køb af de resterende 25%. Familien beholder 25% og fortsætter i virksomheden. Læs mere www.cpcfeed.es/en