Julegavekonvojen har københavnske butikker øverst på ønskesedlen

I december sender den danske julegavekonvoj for 6. gang tusindvis af gaver med brugt tøj og legetøj fra danske børn til fattige børn i Rumænien. Desværre ser det ud til, at det igen i år bliver svært for københavnere uden bil at aflevere deres gaver. Foreningen kan nemlig ikke skaffe indsamlingssteder i det indre København.

Julegavekonvoj.jpg

Om mindre end to måneder åbner cirka 30 butikker i hele landet for muligheden for at aflevere en pakke med gode brugte sager, som via foreningen Julegavekonvoj ender i hænderne på et rumænsk barn, der ellers ikke ville få en julegave i år.

Men trods en ihærdig indsats er det heller ikke i år lykkedes at finde en butik i det indre København, som vil være indsamlingssted. Det betyder, at københavnere uden adgang til bil kan få svært ved at aflevere deres gave, da nærmeste indsamlingssted er Microsoft i Lyngby.

Julegavekonvojens formand, Maya Koustrup, har dog ikke opgivet håbet om, at det lykkes. Hun håber, at der her i sidste time alligevel kan findes en butiksindehaver eller virksomhed, som synes, det kunne være sjovt at øge trafikken ind i butikken de første 14 dage af november - samtidig med, at man faktisk er med til at give nogle rumænske børn en glædelig jul.

- Sidste år sendte vi 6200 gaver afsted, og vi vil rigtig gerne nå 10000 gaver i år. Fattigdommen i Rumænien i især de landlige egne er enorm, og der er ingen tvivl om, at Corona-epidemien har gjort det endnu værre. Vi ved, at en af nøglerne til at nå vores mål, er at få et indsamlingssted i det centrale København. Vi får rigtig mange henvendelser fra københavnere, som gerne vil give en gave, men som ikke har mulighed for at tage bilen til et af vores indsamlingssteder, siger hun.

Da de indleverede pakker skal pakkes på paller, inden indsamlingsstedet sender dem afsted til Julegavekonvojens opsamlingslager hos DSV i Fredericia, skal indsamlingsstedet helst have et større lager, hvor gaverne kan opbevares i de 14 dage, indsamlingen løber. Det er også en fordel, hvis det er en virksomhed eller butik, der er vant til at sende fragt afsted, da man selv skal sørge for at få dem afsted.

En af de forretninger, der har været indsamlingssted for Julegavekonvojen gennem flere år, er RedOffice i Horsens. Her glæder butikschef Dorthe Maarup sig til, at det igen bliver indsamlingstid.

- Det er er bare dejligt at se de folk, der kommer ind i butikken med pakker. De er så glade for at vide, at deres gave skaber stor glæde et andet sted. De 14 indsamlingsdage skaber helt sikkert en anden stemning og et andet liv i forretningen end normalt. Derfor er vi glade for at være med - også selv om det betyder, at pladsen på vores lager er lidt mere trang de to uger, siger hun.

Vil du vide mere om at være indsamlingssted for Julegavekonvojen i 2021, kan du kontakte Martin Simonsen på telefon 2341 4310.

Børn hjælper børn

Ideen bag Julegavekonvojen er, at danske børn (i samarbejde med deres forældre, bedsteforældre, kammerater eller skoleklasse) pakker noget af deres brugte tøj og legetøj ned i en skotøjsæske, som sendes til et rumænsk barn mellem 3 og 15 år, der ellers ikke ville få en julegave.
Julegavekonvojen stammer fra Tyskland, hvor erhvervsnetværket Round Table sendte den første konvoj afsted mod Rumænien i 2001. De første år sendte den danske julegavekonvoj deres gaver med den tyske konvoj.
I 2020 blev den danske julegavekonvoj officielt stiftet som forening, og i december sidste år blev den første danske konvoj sendt til det nordlige Rumænien med ca. 6200 gaver.
Julegavekonvojen er i dag et internationalt projekt drevet af Round Table i Tyskland, Østrig, Schweiz og Danmark i tæt samarbejde med Ladies Circle.
Se mere på julegavekonvoj.dk

For yderligere information, kontakt Maya Koustrup på telefon 2121 0141