Stine Askov og bogen Nøjsomheden
Foto: Linda Hansen

Biblioteket anbefaler: Bogen "Nøjsomheden"

Stine Askov har med "Nøjsomheden" skrevet en stærk og livsbekræftende bog om skæve familierelationer og kærlighedens kraft.

I Nøjsomheden er man placeret midt i en ghetto i Helsingør og midt i Monas liv. Mona har et udfordrende liv med sin familie. Derfor elsker hun at læse bøger for på måder at drømme sig væk fra realiteterne.

Heldigvis har Mona sin elskede og gæve moster Tut, der får skaffet hende et job i den lokale boghandel. Her støder Mona på overklassefyren, Nikolaj, som læser litteraturvidenskab. Det er et møde, som bliver skelsættende for dem begge.

Royal passion

Nøjsomheden indledes med Monas besøg på hospice i Frederiksværk. Hendes moster Tut ligger for døden. Tut har altid været der for Mona, men nu er tiden kommet, hvor Mona selv skal styre gennem i livet i sin nyerhvervede etværelses lejlighed i blokken.

Tut har været en slags reservemor for Mona, fordi hendes mor, Mømmer, er psykisk syg. Mømmer er glødende royalist og sygeligt optaget af Prinsesse Marys liv, hvilket udleves gennem udklip fra sladderbladene, som bliver klistret ind i et utal af scrapbøger.

Mømmers passion for prinsessen fylder hele lejligheden, og Mona må flytte ind hos Tut og sin fætter Frederik. Fætter Frederik er i en forstand faderløs, for Tut nægter at fortælle, hvem der er hans far. Sådan er det for mange børn i Nøjsomheden ”Manglen på fædre fylder i alle opgange og lejligheder, børn af faderløse, der laver nye faderløse børn”.

Frederik er ikke Guds bedste barn. Han har været på kant med loven og sælger for tiden narko gennem sit nystiftede firma, Gurre Haveservice. Frederik vil ikke se i øjnene, at hans mor er døende, selvom Mona kimer ham ned i det uendelige for at få ham til at besøge Tut.

Bøgerne redder Mona

Mona overlever i sit favntag med livet ved at læse rigtig mange bøger fra Nøjsomhedens bytte-central. På den måder formår hun at drømme sig væk fra sin egen tilværelse:

”Når Mona læste, var det som at træde ind i en sal, hvor hun hverken var tyk eller tynd, havde pligter eller meninger, hun havde næsten ingen form heller. Hun var hverken Frederiks kusine eller Mømmers datter. Hun havde efterladt sit hylster i lænestolen og var trådt ind på Hogwarts eller tundraen eller Brønshøj Torv”.

På bøgerne skriver hun anmeldelser på gule Post-it, når hun stiller bøgerne tilbage i byttecentral. Om Fiskerne skrev hun: Lidt lang i spyttet, ærlig talt, men en vigtig fortælling om en tid, hvor en kvindes største synd var at klippe sit hår eller om Lykke-Per: Faktisk genial. Allerede i titlen er han ironisk. Anbefales til alle levende.

En dag får Mona som sagt arbejde i Lindas Boghandel, og her bemærker hun en ung mand, der åbner bøgerne lige så nænsomt som hun selv. Hun holder øje med ham. Med Nikolaj. Mona og Nikolaj kommer til at mødes over deres begejstring for bøger, men ikke kun det. De kommer også ud for en del udfordringer undervejs, jo mere de lærer hinanden at kende. Mere skal ikke røbes her.

Kærlighedens kraft

Stine Askovs roman Nøjsomheden er en stærk, livsbekræftende og meget menneskelig fortælling, som med et sprogligt overskud gør sig umage med at vise, at man kan komme langt med at tro på kærligheden både til sin langt-ude-familie og ikke mindst en tro på sit eget værd, når kærligheden banker på. Også selvom man har forskelligt udgangspunkt.

Af Merete Larsen-Ross

Stine Askov

(f. 1976) debuterede som forfatter i 2012 med romanen Bid, der var shortlistet til BogForums Debutantpris samme år.

I 2014 fulgte romanen Kaninens år, i marts 2017 var Stine Askov aktuel med sin tredje roman, Bjørneklo, og i maj 2020 udkom romanen Katalog over katastrofer, der var nomineret til DR Romanprisen 2021.

Materialer