For Danmarks frihed - danskere i de allierede luftvåben under 2. verdenskrig

• Pris: 70,-
  • Billet: book billet her
  • Sted: Garderhøjfortet
  • Spørgsmål: ring til fortet på 39611734 eller 28351457 eller send en mail til garderhojfortet@gentofte.dk

Kommende arrangementer på Garderhøjfortet

Allierede luftvåben

For Danmarks frihed – danskere i de allierede luftvåben under 2. verdenskrig

Mikkel Plannthin har i mere end 15 år kortlagt danskernes indsats i de allierede luftvåben under 2. verdenskrig, og denne aften fortæller han om de frivilliges indsats i forbindelse hermed.

Han tager udgangspunkt i sin bog For Danmarks frihed – danskere i de allierede luftvåben under 2. Verdenskrig, der giver en samlet historisk skildring af de frivilliges bidrag til kampen for Danmarks frihed og fortæller om danske piloter og besætningsmedlemmers indsats.

Den danske hær og marine måtte overgive sig stort set uden kamp den 9. april 1940. På få timer og uden stor modstand overgav regeringen sig til de invaderende kræfter. De valgte at samarbejde med nazisterne for at sikre sig en så stor grad af selvbestemmelse som muligt. Et dansk fly blev skudt ned, og to danske officerer blev dræbt. Det var alt, men det var imidlertid ikke alle, der accepterede det officielle Danmarks overgivelse.

Over hele verden meldte ca. 1000 danskere sig på rekrutteringskontorer. Danske mænd og kvinder, som enten var flygtet ud af landet, ufrivilligt sendt i eksil eller havde emigreret, sluttede sig nu til de allierede for at kæmpe for et frit Danmark.

Foredraget varer 2 gange 45 minutter med en indlagt pause, hvor det er muligt at se sig om i Garderhøjfortets udstillinger.

Foredraget er en del af foredragsrækken “Krig og Fred” som laves i samarbejde med Jægersborg Bibliotek