Unge naturparkambassadører

Udeliv for børn i skoler og dagtilbud: Pulje til lokale samarbejder

Friluftsrådet har oprettet en pulje målrettet lokale samarbejder, der understøtter børns aktiviteter og undervisning i det fri i skoler, fritidsordninger og dagtilbud.

Danmark har det seneste år stået i en helt ekstraordinær situation på grund af Corona. For skoler, fritidsordninger og dagtilbud har det betydet, at aktiviteter og undervisning i langt højere grad er flyttet udendørs. Det kan give udfordringer, såsom ekstra behov for arealer og udendørs faciliteter, men samtidig har det skabt nye muligheder for at gøre udeliv og naturforståelse til en større del af børnenes hverdag. Og det har vist sig, at gevinsterne med hensyn til trivsel og læring har været markante.

For at overvinde nogle af de udfordringer, skoler og institutioner kan have med at flytte aktiviteterne udenfor, er det oplagt, at der indgås samarbejde med andre lokale aktører, såsom foreninger, frivilliggrupper, naturskoler, naturvejledere mv., der kan byde ind med inspiration til aktiviteter, udlån af faciliteter og andre former for samarbejde.

Friluftsrådet vil gerne støtte op om denne udvikling. Friluftsrådet har derfor oprettet en pulje målrettet lokale samarbejder, der understøtter børns aktiviteter og undervisning i det fri.

Hvilke projekter kan få tilskud?

Puljen støtter lokale initiativer, som hjælper lærere og pædagoger med at iværksætte udendørs aktiviteter og læring for børnene.

Der er særlig fokus på initiativer, der giver børnene bedre mulighed for friluftsaktiviteter samt læring og sansning i naturen.

Det er et krav, at initiativet udføres i et samarbejde mellem en lokal skole, fritidsordning eller dagtilbud og en eller flere andre lokale aktører (f.eks. forening, frivilliggruppe, naturvejleder, naturskole, grejbank, virksomhed, lodsejer, nationalpark etc.).

Det prioriteres at støtte projekter, hvor en eller flere lokale aktører bidrager til, at en skole, fritidsordning eller dagtilbud kan flytte aktiviteter og undervisning ud i det fri.

Eksempler på projekter

En spejdergruppe stiller sine faciliteter til rådighed for skolens elever og laver udendørs aktiviteter i samarbejde med lærere og pædagoger.

Frivillige lystfiskere laver udendørs aktiviteter for børnehavens børn.

Etablering af en skolehave i samarbejde med naturforening.

En naturskole samarbejder med skoler om at lave udendørs undervisning, særligt tilpasset corona-situationen.

Hvem kan søge tilskud?

Puljen er målrettet projekter, hvor dagtilbud, skoler eller fritidsordninger indgår i samarbejde med lokale foreninger eller andre lokale aktører.

Alle ovennævnte kan ansøge.

Projekter, som er forankret hos myndigheder eller centralt i den kommunale forvaltning, støttes ikke.

Hvor meget kan man søge?

Der er i alt afsat 5 millioner kroner af Udlodningsmidler til Friluftsliv.

Der kan søges om tilskud på mellem 5.000 og 100.000 kroner.

For tilskud til og med 50.000 kroner er der ikke krav om medfinansiering, men eventuel medfinansiering kan indgå i den samlede vurdering og således påvirke prioriteringen af projektet.

For tilskud over 50.000 kroner er der krav om medfinansiering på minimum 30 procent.

Hvad lægger vi vægt på?

Ud over de ovennævnte krav lægges der i behandlingen af ansøgningen særlig vægt på:

• Styrket friluftsliv og naturforståelse: Skaber projektet nye muligheder for børnenes friluftsliv og naturforståelse?
  • Målgruppe: Vil projektet være til gavn for en bred målgruppe? Rækker projektet ud over ansøgers egen kreds?
  • Lokalt samarbejde og forankring: I hvor høj grad er der tale om et samarbejde, hvor flere lokale aktører alle indgår aktivt i projektets planlægning og udførelse?
  • Holdbarhed og videreførelse: Har projektet en længerevarende effekt – også efter at det er gennemført? Er der lagt planer for, hvordan projektet kan videreføres?
  • Finansiering: Hvad er behovet for finansiering? Findes en realistisk finansieringsplan?

Det tilstræbes endvidere at fordele midlerne blandt flest mulige typer af ansøgende organisationer, og med størst mulig geografisk udbredelse.

Hvad kan der søges til?

Der kan søges tilskud til udstyr, materialer, faciliteter og andre eksterne ydelser. I mindre omfang kan der søges om lønmidler til ekstern bistand.

Lønudgifter til de samarbejdende parters egne ansatte støttes ikke.

Hvad støttes ikke?

• Der gives ikke tilskud, hvis det erstatter kommunale, regionale eller statslige forpligtelser
  • Aktiviteter/udgifter, der betragtes som ansøgers almindelige drift
  • Projekter med et kommercielt sigte
  • Personligt ejet udstyr
  • Efter-/videreuddannelse af ansat personale
  • Transportudgifter
  • Renovering og udskiftning af eksisterende faciliteter
  • Enkeltstående aktiviteter og events
  • Udgifter afholdt inden ansøgningstidspunktet
  • Aktiviteter uden for Danmark
  • Sportsanlæg, konkurrenceidræt, legeredskaber

Derudover ydes der ikke støtte til samarbejdsprojekter, hvori der alene indgår skoler, dagtilbud, fritidsordninger og/eller fritids-/juniorklubber.

Endvidere ydes der ikke støtte til udgifter forbundet med at efterleve de sundhedsfaglige retningslinjer, såsom rengøring, hygiejne og håndvask, eller etablering af de nødvendige hygiejneforhold, der skal være på plads som følge af covid-19.

Hvordan søger man?

For at søge tilskud skal du udfylde det elektroniske ansøgningsskema.

Vi modtager ikke ansøgninger per mail.

Ansøgningsfristen er den 1. juni 2021 inden midnat.

Har du spørgsmål eller brug for vejledning til din ansøgning, er du velkommen til at kontakte os per mail eller telefon.

Der kan forventes svar 2-3 måneder efter ansøgningsfristen.

Hvis projektet får tilskud

Ansøgninger kan efter sagsbehandling enten godkendes til fuld bevilling, godkendes til delvis bevilling eller afslås.

En bevilling skal som udgangspunkt anvendes inden for tre år fra bevillingsdatoen. Eventuel forlængelse (til og med det femte år fra bevillingsdatoen) kan kun ske efter forudgående aftale med Friluftsrådet.

Udbetaling af tilskuddet vil normalt finde sted, når projektet er afsluttet, og alle udgifter er afholdt. I løbet af tilsagnsperioden kan der være mulighed for en delvis udbetaling på baggrund af dokumentation for afholdte udgifter.