Nyhedsbrev 10. april 2018

Sommeren er sæson for nødprævention

Salget af nødprævention stiger, når dagene bliver længere. I juni, som er den måned, der sælges mest nødprævention, er salget 10 pct. højere end i marts, hvor der sælges mindst.

Salget af nødprævention, også kendt som fortrydelsespiller, varierer ikke kun hen over året, men også hen over ugen.

Mandag er den ugedag, der sælges mest nødprævention. Her er salget mere end dobbelt så stort i forhold til ugens øvrige dage. Variationen hen over ugen er mindre udtalt i de to sommermåneder juni og juli.

Det tyder på, at det øgede salg i sommermånederne skyldes, at salget på de "små" dage, tirsdag til fredag, er større end sædvanligt.

Den dag på året, hvor der typisk sælges mest nødprævention er den første åbningsdag efter nytår. Mandag den 2. januar 2017 blev der solgt 878 pakninger, hvilket er tre gange så meget som på en gennemsnitlig dag i 2016.

Salget af nødprævention er steget i løbet af de seneste par år. Der blev i 2016 solgt 107.000 pakninger med nødprævention, hvilket er det hidtil største salg. I forhold til året før er det en stigning på 3,9 pct. Forbruget har ellers været nogenlunde uændret omkring 100.000 pakninger i de forudgående syv år. Fortsat stigning i årets 1. kvartal tyder på, at forbruget i 2017 kan blive det hidtil største.
Læs analysen her

Fortrydelsespille er kun en nødløsning

Nødprævention, populært kaldet en fortrydelsespille, kan forhindre graviditet efter samleje. Men det er ikke prævention på linje med almindelige præventionsmidler som p-piller, kondom, spiral med flere. En fortrydelsespille er kun en nødløsning, som kan benyttes, hvis uheldet er ude på grund af svigtende præventionsmidler eller ubeskyttet samleje. Fortrydelsespiller beskytter ikke mod seksuelt overførte sygdomme.

Læs mere på apoteket.dk

Apotekets guide til prævention

Der findes mange forskellige former for prævention, både med og uden recept. På apoteket.dk kan man se en oversigt, der kan hjælpe med valget.

Alt om medicin

På apoteket.dk kan man læse alt om sin medicin. Man kan fx læse om bivirkninger, dosering og opbevaring af medicin. Om hvad der sker, når medicin kommer ind i kroppen, om medicin til børn og meget mere. Man kan også se, om der findes billigere alternativer til den medicin, man tager. Bruger man flere slags lægemidler samtidig, kan man tjekke, om de påvirker hinanden. Og man kan chatte med apoteket og spørge om medicin døgnet rundt.

Danmarks Apotekerforening

Bredgade 54 - DK-1260 København K